Utkast: Feb. 24, 2012

2012-02-24 @ 15:04:01 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

Dolly Rebecca Parton

Dolly Parton "The queen of country" är uppväxt i en fattig familj med elva andra barn och ett enkelt hem i Tennesse. Utan el och med endast utedass.

Dom flesta Hennes sångtexter handlar om hennes liv, hon är också kristen så det påverkar hennes musik väldigt mycket, och hennes personlighet. Hennes kärlek till Tennessee utspelar sig i många av hennes låtar.

Hon är inte musikutbildad men började med musik redan när hon var tretton år. Då släppte hon låten Puppy Love. Men det var inte hennes dubutalbum. Det släpptes år 1967, med låten Hello I´m Dolly.

Hon sjunger inte bara country utan sjunger också bluegras och countrypop. Bluegrassmusik har rötter i den amerikanska söderns folkmusik och irländsk och brittisk folkmusik, men innehåller även gospels och blues. Countrypop är en musikalisk inriktning inom country som uppstod under 1970-talet. Typiskt för countrypop är Nashvillesoundet och det är vanligt att kvinnor sjunger och att det är blandat med pop och mjukrock. Man ville skapa denna musikstil för dom vuxna efter man ansåg att "rockabilly" stal en stor del av countrymusikens unga publik.

Dolly har varit med i många filmer och serier och har dessutom blivit oscarsnominerad för bästa sång för titelspåret 9 to 5. Den låten blev hennes största hit. 9 to 5 filmen var en stor hit bland filmer. Hon har också uppträtt på

År 1983 spelade hon in låten Islands in the stream med artisten och låtskrivaren Kenny Rogers. Den låten blev en av de största duetterna som spelats in och hamnade etta på både amerikanska billboardlistan. Den fick också en hög placering i Europeiska länder där country har haft svårt att slå igenom.

Typiska instrument för country är gitarr, banjo, autoharpa, piano och munspel. Countryn utvecklades i början av 1920-talet och är en traditionell och keltisk folkmusik, blues och gospel. Countrymusik är en samlingsterm av flera musikgener från folkmusiken i Sydstaterna i USA, i Appalachern och brittisk och irländsk spelmanskultur liksom i spiritual och blues. Från mitten av 1900-talet har den morderna countrymusiken börjat närma sig pop- och rockstilen. Countrymusiken blev vanlig under 1940-talet och började då ta över den tidigare termen Hillbillymusik. Men under 1970-talet blev countryn allmänt erkänt medans country western blivit mindre vanligt.

 

Dolly har ändå kommit långt i livet. Hon är en av världens mest produktiva låtskrivare och har skrivit och registerar över 3000 låtar och är gift med Carl Dean sedan den 30 Maj, 1966.




Tidsöversikt

50-talet Covers:

- Vita ungdomar började bli intresserade av den svarta populärmusiken, som var rivigare och svängigare .

- Skivbolagen insåg att det fanns pengar att tjäna så dom började spela in vita "snälla" versioner av r&b låtar.

Rock´n roll:

- Även de vita artisterna började låta rivriga och svängiga när de sjöng. Den stilen kallades för rock´n roll.

- Elvis Presley. "The king". Han var den förste vita artisten som lät svart när han sjöng.

 

60-talet Pop:

- The Beatles var ett pop band med långa pottfrisyrer .

- I England bildades band som spelade rock´n roll. De skapade en egen stil som var svängig med stämsång.

Soul:

- Den nya stilen var glad, positiv och livsbejakande och kallades soul.

- I Detroit gav skivbolaget Motown ut soukmusik, En av de mest kända Motownartisterna var Marvin gaye.


-R&b utvecklades vidare av svarta artister och de började göra en sammansmältning av blues ( deppig musik ) och gospel ( glad musik ).

70-talet Funk:

- Ur 60-talets soulmusik utvecklades funk. Musiken blev råare och tuffare och texterna innehöll slanguttryck, ofta med sexuella anspelningar.

- Låtarna var mycket långa och monotona och innehöll ofta blåsinstrument.

- Ett typiskt funkband var Kool & the Gang.

Disco:

- På 70-talet kom en utslätad och smörigare version av funkmusiken. Den spelades på diskoteken och kallades därför disco.

- Man betonade alla fyra taktslagen lika starkt. Det var också väldigt vanligt med stråkar i discomusiken.

- Chic är ett exempel på 70-talsdisco som är bra.

80-talet Heavy Metal:

- Hårdrocken under 80-talet är mycket hårdare och snabbare stil.

- Man började kalla hårdrocken för Heavy Metal.

- Ett typiskt Heavy Metal band är Iron Maiden.

Pop-Soul:

- Det var artister som börjat med soulen men som nu blandade in influenser från alla möjliga musikstilar.

- Michael Jackson var en artist som gjorde så med musiken. Han blandade pop, rock, soul och funk. Han blev under 80-talet en superstjärna.


90-talet electro:

- En tidig vidareutveckling av rapmusiken, med europeisk elektromusik som största influens.

- Man tog melodier och rytmer från skivor av den tyska gruppen Kraftwerk. Förutom scratching är sampling en huvudingridiens i hiphopens musik.

Techno:

- Electro är electro coh house i en instrumental fusion av amerikansk eller funk elelr disko och europeisk musik.

- Den engelska storgruppen The Prodigy har exempel jobbat med legenden Kool Keith, rapparen och tagit upp tydliga rockinfluenser.



??

2012-02-13 @ 22:32:28 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

vilka är det som fortfarande läser mig blogg,  kommentera :)

ooold :D

2011-07-17 @ 00:15:13 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

15 idaaaaaaaaaaaaaaaag :D

2011-06-16 @ 12:21:30 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

becca ♥ beccis

haha

2011-05-24 @ 00:04:11 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

kollade in på bloggen nyss ;)
såg att folk fortfarande "läser" här :P  orkar nt skriva just nu... kanske kommer tbx nångång så låter bloggen va kvar :D
 

bus :D
chao !

shooo broooor !

2011-03-30 @ 23:32:20 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

tjenare sandra :D haha

jag praoar ju på stadium och det är sandra som gör mina dagar där roliga :D hon e fett rolig :D
PS. det va sandra som ville att jag skulle skriva dehär om henne :D haha

vet att jag suger på blogga men ....

2011-03-27 @ 16:18:20 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

det är prao och då blir man jävligt trött , sen på kvällen morris !
men kan berätta lite om helgen
fredag - prao , sen fest på morris ... den va keff ...fast man fick chips och de va ju musik ;)
de blev lite knaas senare :( men många tröstade mig ! tack ♥
lördag - drog först och mötte beccie och elin sen åkte vi till farsta men de va tråk där så vi åkte mot hökis igen. Beccie hoppa av där och jag och elin åkte vidare mot nacka :D hitta lite fina saker faktiskt .... två tröjor från  cubus , 3 pack trosor från hm , 3 trosor från new yorker , 1 halsband sen en present till emelina :D , måste köpa nåt till emma oxå som fyller år idag ;) grattis till er båda !
men iallafall , elin och jag åkte hem runt 6 , båda åkte hem och åt sen träffade vi 1 timme senare igen och då mötte vi upp cassie , beccie och emma :) åkte till ..... hehe secret , men där träffa vi tatiana och lisa :D så vi va me dom oxå !
vi gick till donken oxh åt lite olika saker. Gick runt där hela kvällen  åkte hem vid 11 ... jag lisa och tatiana gick till mig för att hämta saker , sov hos lisa :D
kom hem idag runt 2 kanske ! har duschatr tvättat håret , torkat håret , plattat håret , suttit vid datan och nus ka jag kolla på vampire diaries :D sen möta upp tatiana igen :D ♥
juste en sak till ..... jag har .....

klippt mig korthårig !! :D

:'C

2011-03-18 @ 08:49:10 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

Sitter i datasalen just nu på spanskan :D
fett nice vikarie asså :D

Efter spanskan sla jag gå mot tuben för att möta mamma ! vi ska till gullmarsplan för att kolla min rygg :D :D :D :D hoppas dom skickar mig direkt till globen , eller va dmamma nu sa ;) 
för då får jag röntga direkt :D
kankse har mina revben fär långt ner i ryggen elle rhur man ska säga !
men nu ska jag "jobba"

Ikväll blire morris med beccis och emelina kanske :D

 
saknar faktiskt mitt hår :'(
 nu är de skit slitet så¨på fredag nästa vecka ska jag till frisören och klippa av 1 decimeter :'C

Dag 16 – Innehållet i min väska.

2011-03-16 @ 21:12:53 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

asså jag använder inte väska förutom till skolan om vi har idrott eller om jag ska på träning ... så i dom väskorna finns de bara idrottskläder och handbolls grejer :)
_____________________________________________________________
I morgon ska jag till läkaren vid halv 9 , så missar några lektioner ;)

MEN idag hade jag bara 3 lektioner så sluta typ halv 12 :D

drog till farsta efter me lite folk , hitta några fina ringar och ett armband.
Ska läsa igenom lite NO nu , prov på fredag '-.-'
hahahhahahaa livet handlar om att bjuda på sig xD

15 Mars 2011 ;)

2011-03-15 @ 23:17:10 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

bad bad bad bloggning :(
kom iallafall hem från morris runt 10 ,  va där me cassie , beccie och elin :D
vi hade de jätte mysigt ;)
vi tog lite bilder innan de stängde , dom kommer snart D:
prov på fredag så ska lägga mig i sängen och läsa nu :/
lööve xD <3
GOD NATT :D

Dag 15 – Någonting jag ångrar.

2011-03-13 @ 13:12:41 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

vet inte riktigt...

hoppar över dag 13 palar inte skriva om drömbröllop xD tar dag 14 istället :D

2011-03-12 @ 12:46:14 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

Dag 14 – En bild på mig själv för ett år sen.


haha hittade bara denhär som jag vet är för ungefär ett år sen :P haha
______________________________________________________________________---
kan ju skriva lite snabbt om min dag ...
ska träffa sofia klockan tre i farsta :D får se vad jag och min älskling hittar på :D
innan jag drar ut måste jag dammsuga sa mamma -.-
skit oxå ...
men det förstör inte mitt glada humör idag :D
bye bye , see u later :D

blood sisters!

2011-03-10 @ 22:48:53 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

Gick till skolan idag iallafall mådde bättre men just nu mår jag piiiiiiss :/
va inte och träna idag heller :C jag saknar det fett mycke :C :C men har för ont i ryggen :C Baaaajs !!
så jag drog ner till morris med cassie , beccie och elin ;)
de va ju andra där oxå :D
kom hem runt halv 10 , duschade , sen blev de datan bara.
Sitter och chattar me underbara Dima  !! ♥♥ och sötnosen cassie :D ♥
ska sitta här en stund till sen blire sova mår ju som sagt inte så bra :/
Miranda♥Becca !

APA xD

2011-03-09 @ 21:04:58 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

ligger i sängen och chillar me datan och musik , har vart hemma idag e sjuk :P
har bara legat i soffan hela dan -.- boooriiing vill te skolan i morrn :O hoppas jag mår bättre :D
tror vi har matteprov i morrn oxå ... chans och risk :D faktiskt första gången jag känner mig säker på ett matte prov :D :D hah
tror faan jag ska städa lite nu ser förjävligt ut i mina lådor... sen ska jag duscha en snabbis ifallatt jag går i morrn :)
heej då !
heeeeeeeeeeeeting där ;)

dag 12 - Ett ställe jag har varit på

2011-03-09 @ 16:15:25 • Kommentarer (0)Permalink2011 !♥Trackbacks ()

hahahahaa mobba inte min fula bikini och mit fula hår xD
men för ungefär tre år sen tror jag det är nu så var jag i turkiet :D bara älskade det landet , det var så fint där! Tror aldrig jag hars ett större pool som de va där xD
Gjorde oxå sånna här flätor i halva håret :)
dit vill jag absolut åka igen :D
fast spanien var ännu bättre men hittar inte bilderna :`( men turkiet va nummer två :D